Аналіз діяльності закладу дошкільної освіти №5 у 2023-2024 навчальному році
У 2023-2024 навчальному році діяльність закладу дошкільної освіти №23 (далі – заклад) здійснювалася в умовах воєнного стану. Основними нормативними документами, які визначали особливості організації освітнього процесу, життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти та професійної діяльності педагогів були: Закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Положення про дошкільний навчальний заклад (із змінами), Базового компонента дошкільної освіти, Положення про здійснення інноваційної діяльності, Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Статут закладу, Методичні рекомендації МОН України щодо організації освітньої роботи у 2023-2024 навчальному році у закладах дошкільної освіти », Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти (постанова КМУ 10.04.2019 №530 зі змінами). Керуючись іншими нормативно-правовими документами, колектив закладу реалізовував державну політику у галузі освіти як основи інтелектуального, культурного, духовного, соціального розвитку особистості здобувачів освіти. Було забезпечено виконання законодавчих, нормативних актів, наказів, рішень, розпоряджень, інструктивних матеріалів з питань охорони праці, цивільного захисту, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки.
Пріоритетними напрямами діяльності ЗДО в 2023/2024 навчальному році були: організація та підтримка безпечного освітнього простору; організації освітнього процесу у різних форматах і подолання освітніх втрат; педагогічна взаємодія з дітьми, зокрема з дітьми з особливими освітніми потребами; партнерство у співпраці з батьками або законними представниками дітей; організаційно-методична підтримка педагогів ЗДО; організація в нових умовах атестації педагогічних працівників; організація харчування в ЗДО.
Упродовж навчального року у закладі працювало 10 груп, із них: раннього віку – 2, логопедичних – 3, інклюзивних – 2, дошкільних загального розвитку – 3. Заклад був укомплектований дітьми повністю відповідно до нормативів, кількість дітей на кінець навчального року – 209 (при нормі – 154). У минулому навчальному році заклад план по контингенту дітей виконав на 78% ( під час воєнного періоду).
Заклад повністю забезпечений педагогічними кадрами і технічним персоналом.
Аналіз освітнього складу педагогічного колективу:
всього педагогів (фізичні особи) – 28, із них: повна вища освіта – 17 осіб (61%); базова вища освіта – 2 особи (7%) неповна вища – 9 осіб (32%).
Віковий склад педагогів:20-30 років – 4 особи, 14%
30-40 років – 7 осіб, 26%
40-50 років – 6 осіб, 21%
50-60 років – 6 осіб, 21%
більше 60 років – 5 осіб, 18%
Педагогічний стаж: до 5 років – 5 осіб, 18%
від 5 до 10 років – 1 особа, 3%
від 10 до 20 років – 7 осіб, 26%
від 20 до 30 років – 6 осіб, 21%
від 30 до 40 років – 5 осіб, 18%
більше 40 років – 4 особи, 14%
Кваліфікаційні категорії, розряди:
спеціаліст вищої категорії – 8 осіб, 29%,
спеціаліст І категорії – 3 особи, 11%
спеціаліст ІІ категорії – 4 особи, 14% спеціаліст – 6 осіб, 21% вихователь 11 розряду – 3 особи 11%
вихователь 10 розряду – 4 особи, 14%
Звання «Вихователь-методист» – 2 особи, 7% .
Кількість працівників із нефаховою освітою – 5. Кількість молодих фахівців – 3.
Порівняльний аналіз кількісного та якісного складу педагогічних працівників свідчить про стабільність якісних його показників.
Упродовж 2023-2024 навчального року педагогічний колектив продовжував працювати над реалізацією науково-методичної проблеми – «Шляхи формування гармонійного розвитку, виховання і соціалізації особистості дитини та професійної компетентності педагога в умовах Нової української школи» З цією метою виконувались такі завдання:
- Удосконалення національно-патріотичного виховання дитини як складової соціально-громадянської компетентності шляхом інтеграції різних видів діяльності.
- Формування сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної і дослідницької компетентності дошкільника на основі послідовної реалізації педагогічних впливів, які забезпечують цілісність розвитку особистості.
- Підвищення ефективності формування рухової компетентності дитини на основі виховання емоційно-ціннісного ставлення до вольових зусиль у руховій діяльності.
Аналіз діяльності закладу у 2023-2024 навчальному році показав, що пріоритетним у роботі колективу було організація і підтримка безпечного освітнього простору під час воєнного стану та підвищення результативності освітнього процессу, який будувався за принципами опосередкованого навчання, діяльнісного підходу, партнерської взаємодії дитини та дорослого. Освітня взаємодія з дітьми організовувалася з урахуванням надолуження освітніх втрат. Для збереження цілісності освітнього процесу в умовах небезпеки розпочата діяльність продовжувалася у разі переміщення до укриття. Освітній процес був мобільним, орієнтованим на сьогоднішню ситуацію, враховував фізичний і психологічний стан дітей і педагогів.
Завдяки системній роботі суттєвих результатів здобуто щодо розвитку фізичних якостей дітей, формування їх рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях. Активізовано роботу щодо підвищення ефективності формування рухової компетентності дитини на основі виховання емоційно-ціннісного ставлення до вольових зусиль у руховій діяльності.
Упродовж навчального року педагоги мали вагомі здобутки в упровадженні STEM-освіти, зокрема – у формуванні базису логіко-математичних і дослідницьких знань, умінь і навичок. Упроваджено інтегровані підходи у формуванні сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної та дослідницької компетентності, мотивації дитини на дослідження об’єктів і явищ, пізнання нового, цифровізації освітнього процесу з цих напрямів.
Значна робота у закладі проводилася щодо активного упровадження педагогами новітніх педагогічних технологій в освітній процес, використання сучасних наукових психолого-педагогічних досягнень. Минулоріч ефективно впроваджувалися, едьютейнмент, емпауермент, оздоровлювальні терапії, квестові технології, сторітелінг, медіаосвіта, влаштування внутрішнього простору за параметрами ECERS-3, інформаційно-комунікаційні технології, технології формування соціально-громадянської компетентності дітей. У національно-патріотичному вихованні дітей змінено підходи на діяльнісні, запроваджувалися нові ефективні його шляхи.
Заслуговує схвалення рівень організації методичної роботи у закладі, в основу якої покладено формування корпоративної культури, розвиток ініціативності педагогів, актуалізацію установки на цінність самореалізації в професії та академічної свободи. Чітко реалізовано її роль і завдання завдяки SWOT- аналізу та моделюванню методичного супроводу залежно від адресних запитів. Упроваджено новий алгоритм здійснення методичного супроводу атестації 7 педагогічних працівників відповідно Положення про атестацію педагогічних працівників, яке набрало чинності з початку навчального року. Педагогічні працівники підвищили кваліфікацію у 2023-2024 у запланованому і встановленому нормативними вимогами обсязі.
Заслуговує на увагу активна участь педагогів у методичних формах роботи різного рівня, як от:
– ІІ Міжнародне заняття доброти (6 педагогів: Михайлюта О., Кондратенко Л, Очеретна В, Голубенко Н, Лапіна Н., Хінціцька Т.);
– проєкт ЮНІСЕФ «Забезпечення безперервності навчання і розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні» (7 педагогів: Пономаренко О., Гурська А., Коваленко А, Сікало Ю., Хінціцька Т., Михайлюта О., Очеретна В.);
– міжнародна програма для дітей First LEGO League Discover (2 педагоги: Гурська А., Кондратенко Л.)
– наукове дослідження Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України: апробація матеріалів з теми «Готовність дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування Української школи» (практичний психолог Коваленко О.);
– обласний конкурс «STEM-проєкт: ідеї, винаходи, відкриття» (грамоти І та ІІІ ступеня – 2 педагога: Гурська А., Коваленко А.);
– всеукраїнський конкурс освітніх технологій – 2023 (переможець – Коваленко А.);
– «Педагогічний профтест» (І-е рейтингове місце -24 педагоги);
– конкурс «10 найактивніших закладів освіти учасників Global Money Week 2023» (1 педагог – Голубенко Н.).
Варто відзначити ефективність проведення методичних форм роботи для підвищення фахової компетентності та творчої активності педагогів – як традиційних (семінари-практикуми, консультації, відкриті покази освітнього процесу, виставки, слайд-презентації, конкурси «Найкраще розвивальне середовище», «Найкраще заняття» тощо), так і інтерактивних (майстер-клас, воркшоп, проблемне коло, колоквіум), які, зокрема, проводилися у рамках Місячника педагогічної майстерності.
Упродовж навчального року змістовну роботу було організовано з 3 молодими педагогами. Діяльність «Школи молодого фахівця» (керівник – Коваленко А.С.) сприяла управлінню процесом їх професійного зростання. Наставництво, коучинг сприяли створенню умов для реалізації потенційних можливостей і ресурсів.
Підвищенню педагогічної майстерності, розширенню професійного світогляду педагогічних працівників сприяла їх діяльність щодо самоосвіти. Усі педагоги ведуть карти професійного зростання, мають портфоліо з власними напрацюваннями.
У 2023-2024 навчальному році продовжувалося здійснення інформаційно-комунікаційного обслуговування освітнього процесу, проведення різних форм інтерактивної взаємодії педагогів з використанням мультимедійного обладнання, зросло використанняінформаційно-комунікаційних технологій педагогами. Методичний кабінет, кабінети спеціалістів і дошкільні групи обладнано комп’ютерною технікою, усі педагоги мають вільний доступ до мережі Інтернет, створюють власні та використовують у практичній діяльності цифрові ресурси, які розміщено на освітніх порталах.
На підставі угоди про співпрацю продовжувала здійснюватися тісна взаємодія між закладом та НВК «Лідер». Відповідно до плану роботи педагоги взяли участь у спільних формах взаємодії з колективом НВК. Упродовж навчального року заклад продовжував свою діяльність як опорний з питань безпеки життєдіяльності дошкільника та цивільного захисту, відповідно до плану та графіку проводилися форми роботи для педагогів цих закладів.
Продовжувалась систематична і планова робота щодо психолого – педагогічної підтримки обдарованих і здібних дітей. Створювалися умови для варіативної освіти дітей – упроваджувалися 3 варіативних програми, у закладі функціонували 3 гуртки за варіативними програмами – фізкультурно-оздоровчий , «Граємо в шашки», «Цікава грамота». Вихованці старших груп взяли активну участь у проведенні міських шашкових турнірів, посіли призові місця (міська першість з шахів, шашок – 12 призерів; чемпіонат області з шашок – 1 призер). 38 дітей стали лауреатами, призерами конкурсів різного рівня: 1 лауреат конкурсу «Традиції добрих справ»; 21 дипломант конкурсу малюнків «Моя космічна мрія», 1 дипломант ІІІ ступеня ІV міжнародного конкурсу учнівської та студентської творчості «Змагаймося за нове життя», 22 дипломанти національного проєкту «Цікава фізкультура – 2.0»; 12 лауреатів фестивалю-святкування First LEGO Leagua Discovery; 8 дипломантів конкурсів проєкту Всеосвіта.
Педагогічні працівники були активними дописувачами фахових видань, систематично упродовж навчального року висвітлювали свою діяльність на сайті закладу. У журналі «Дошкільне виховання надруковано 2 конспекти завідувача Коваленко А.
З метою поліпшення якості освіти дітей, широкого рекламування кращого досвіду та новаторських підходів до педагогічної роботи було проведено 16 відкритих показів освітнього процесу в різних вікових групах. Систематично впроваджували в роботу з дітьми креативні підходи, використовуючи інноваційні методики, різноманітні форми і методи освітнього впливу вихователі Лапіна Н., Пілявська Т., Сікало Ю., Хінціцька Т., Михайлюта О. 4 педагога (Михайлюта О., Хінціцька Т., Хотинська О., Маценко М.) взяли участь у медійному проєкті «Вітрила творчості та мрій».
За встановленими термінами проводилось оцінювання досягнень засвоєння дитиною програмових завдань та рівня розвитку психічних процесів. Загальний показник засвоєння дітьми програми «Дитина» склав за I квартал навчального року 68%, за II квартал – 75%, ІІІ квартал- 78%, що свідчить про позитивну динаміку;
Минулого навчального року колектив продовжував упровадження системи здоров’язберігаючої роботи за напрямками оздоровчої педагогіки. Постійно проводились вправи оздоровчих терапій на заняттях та прогулянках, різні види загартування. Налагоджено систему медико–педагогічного контролю за фізичним розвитком дитини відповідно до нового Положення про медико-педагогічний контроль. Комплексний підхід до контролю за проведенням фізкультурних занять сприяв високій руховій активності дітей. Середні показники моторної щільності фізкультурних занять за даними протоколів у 2023-2024 навчальному році становлять 68-75%, що є оптимальним показником.
У 2023 -2024 навчальному році у закладі функціонували 2 інклюзивні групи, у яких відповідно до Положення про команду фахівців психолого-педагогічного супроводу здійснювалася допомога фахівців 5-м дітям з особливими освітніми потребами. Діяльність педагогів у логопедичних групах здійснювалась за сучасними напрямами комплексної реабілітації у співробітництві з психолого-педагогічною службою, в комплексі з корекційно-розвитковою та лікувально-оздоровчою роботою. Вчителі-логопеди використовували ефективні форми, методи і засоби корекційно-реабілітаційного процесу, забезпечили високу результативність і якість своєї праці: у 2023-2024 навчальному році у логопедичних групах закладу було 57 дітей (при нормі – 34), частково виправлено мовні порушення у 42 дітей, повністю – у 15 дітей. Кількість дітей логопедичних груп, що випущено із закладу до школи – 19 осіб (з них з виправленою мовою – 15 осіб, направлено на шкільний логопункт – 2 особи). Рівень засвоєння дітьми корекційних програм складає 79%. Вчителі-логопеди, вихователі логопедичних і інклюзивних груп, практичний психолог успішно співпрацюють, творчо впроваджують кращий досвід корекційної роботи, сучасні інноваційні технології корекційної та інклюзивної освіти.
Упродовж навчального року систематично здійснювався системний моніторинг рівня професійних компетенцій педагогів. 73% відвіданих заходів оцінено як ефективні, 27% – як високоефективні, що свідчить про якісну підготовку педагогів до освітнього процесу.
Рішення педагогічних рад та виробничих нарад виконано на 100%.
Проблему психологічного забезпечення педагогічного процесу на високому рівні вирішувала практичний психолог Коваленко О. Внаслідок послідовної і цілеспрямованої реалізації функції психологічної служби, корекційної та розвивальної роботи забезпечено психологічний супровід дітей з особливими потребами, належний рівень адаптації дітей у
закладі. Практичним психологом скерувалися дії педагогів щодо стабілізації психічного стану дітей, контролювався емоційний стан дорослих. Пріоритетними напрямками роботи практичного психолога були психопрофілактика наслідків стресових станів, зокрема – під час воєнного періоду, протидія булінгу, насиллю та налагодження спілкування з дітьми і батьками в дистанційному форматі. Педагогічну та психологічну підтримку у першу чергу отримували діти з родин військовослужбовців і тимчасово переміщених. Особливо таку підтримку мали діти старшого дошкільного віку. Заслуговують на увагу такі форми роботи психолога, як: «Плейбек-театр», тренінги з метою профілактики емоційного вигорання педагогів та розвитку емоційного інтелекту; акція «16 днів без насильства», Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу «Скажемо булінгу – ні!», практикум використання арттерапевтичних технологій в роботі з дітьми з ООП, упровадження авторської програми щодо полегшення адаптації новоприбулих дітей.
Робота з родиною проводилась відповідно до Програми роботи з родиною, у 2023-2024 навчальному році її було спрямовано на заохочення батьків до участі в освітньому процесі на засадах партнерських стосунків, їх медико-психолого-педагогічну просвіту. У цей період педагогами було налагоджено систему онлайн-спілкування з батьками з різних освітніх питань, активне застосування мобільних додатків.
У закладі створено всі умови для проведення медичної та оздоровчої роботи. Дані медичного огляду сімейними педіатрами враховувалися в освітньому процесі: складалися відповідно до наказу списки дітей підготовчої та спеціальної груп. Для дітей цих категорій розроблено та упроваджуються спеціальні рекомендації щодо фізичного навантаження та фізкультурних занять. Упродовж 2023-2024 навчального року на належному рівні дотримувався санітарно-гігієнічний стан, результати перевірок закладу Держпродспоживслужбою свідчать про його відповідність Санітарному регламенту в дошкільних навчальних закладах, нормативним вимогам. Санітарно-освітня робота проводилась відповідно до рекомендацій, епідеміологічного стану в закладі та запитів батьків (санбюлетні, матеріали в інформаційних куточках, використання мобільних додатків). З січня 2024 року у закладі організація харчування в ЗДО здійснювалася моделлю кейтерингу відповідно до постанови КМУ від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах
оздоровлення та відпочинку» (із змінами) з дотриманням норм харчування, вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та окремих показників якості харчових продуктів, виконання норм харчування – 100%.
Питання безпеки — було найбільш актуальним в період воєнного стану. Багато уваги упродовж навчального року було приділено організації безпечного освітнього простору відповідно до листа МОН від 31.05.2023 № 4/1798-23 «Рекомендації щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти в літній період в умовах воєнного стану», листа МОН від 20.06.2023 № 1/8820 «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів». Освітній процес проводився з дотриманням максимальної безпеки всіх його учасників, зокрема – вимог та рекомендацій ДСНС до облаштування укриття та створення максимально комфортних умов у ньому Реалізовувалися вимоги Базового компонента дошкільної освіти щодо формування достатнього та необхідного рівня знань і умінь дитини для безпечного перебування в навколишньому середовищі, елементарних норм поведінки у надзвичайних ситуаціях. Упроваджувалися нові підходи до організації рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та педагогічної діяльності відповідно до Концепції безпеки закладів освіти. Для підвищення якості освітнього процесу з дітьми з питань захисту життя, формування культури безпеки й норм поведінки у надзвичайних ситуаціях проведено Тиждень безпеки життєдіяльності дитини, День цивільного захисту тощо. Для запобігання травматизму серед учасників освітнього процесу систематично проводилися:
• інформаційно-роз’яснювальна робота щодо дотримання алгоритму дій під час сигналу «Повітряна тривога», у разі виникнення пожеж, інших надзвичайних ситуацій, виконання заходів щодо запобігання їх виникненню;
• інструктажі з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності, охорони здоров’я, радіаційної безпеки, цивільного захисту, безпеки дорожнього руху, безпеки в побуті тощо.
На достатньому рівні у минулому навчальному році було організовано роботу щодо зміцнення матеріально-технічної бази закладу та оснащення розвивального середовища, його безпеки. Дообладнано 2 приміщення найпростішого укриття, харчоблок, закуплено ігрові та методичні посібники, спортінвентар, медикаменти для надання першої долікарської допомоги. Заклад посів 2 рейтингове місце у конкурсі «Краща декорація (оформлення) актової зали або фойє ЗДО до зимового свята – 2023» Інтернет-порталу рейтингу освітніх закладів України. Обслуговувалася комп’ютерна техніка (17 одиниць); придбано майно цивільного захисту, господарський інвентар, будівельні матеріали для проведення ремонтних робіт тощо. Відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та за потребою оновлено посуд, дитячі меблі, твердий і м’який інвентар. Виконано усі заходи щодо підготовки закладу до нового навчального року та опалювального періоду відповідно до Інструктивно-методичних матеріалів щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 22.07.2022 № 1/8462).
Достатню роботу проведено щодо оснащення педагогічного процесу: поповнено дидактичні матеріали з різних розділів програми «Дитина». Освітній простір у закладі структурований, мобільний, доступний, безбар’єрний, змістовний. Корекційно-розвиткове, предметно-просторове середовище для стимулювання розвитку дітей з особливими освітніми потребами змістовно-насичене, готове до трансформації, багатофункціональне і варіативне.
Працівники закладу під час воєнного стану взяли активну участь у громадських акціях «Сміливим від смілян», «Смілива гривня», «Щедрий вівторок», «Happy Мяу для Мурчика», надавали неодноразово благодійну допомогу для ЗСУ.
Аналіз роботи колективу у 2023-2024 навчальному році свідчить, що її можна оцінити, як задовільну.
Завідувач А.С.Коваленко